söndag 10 mars 2013

Två dygn..

med nya medicinen och jag mår redan illa. Dum som jag har har jag läst vilka biverkningar råttgiftet har och efter det har jag skrivit mitt testamente. Måste nu lämna prover en gång i veckan :(

(Kopierat från FASS)

Mycket vanliga: Ökad infektionskänslighet, påverkan på benmärgen med nedsatt bildning av olika typer av blodkroppar som följd, inklusive minskat antal vita blodkroppar.

Vanliga: Illamående, minskat antal trombocyter (blodplättar) i blodet.

Mindre vanliga: Blodbristöverkänslighetsreaktioner, kräkning,inflammation i bukspottkörteln, störd leverfunktion, hinder för gallflödet att nå tarmen (gallstas), smärta i muskler och leder, feber, aptitlöshet, olustkänsla, förändringar av arvsanlagen.

Sällsynta: Störd blodcellsbildning i benmärgen, leukemi, allvarligblodbrist (inklusive agranulocytos), lågt blodtryck, bristning och blödning i tarmen, håravfall, hudutslag, allvarlig leversjukdom, onormal tillväxt av lymfkörtlar och/eller lymfkärl (lymfom)*, hudcancer (melanom)*, sarkom*, livmoderhalscancer*, cancer i blygdläpparna (vulvacancer)*.
* Risken ökar vid långtidsbehandling och höga doser.

Mycket sällsynta: Yrsel, lunginflammationinflammation i tarmen, diarré, klådainflammation i blodkärl, muskelstelhet, nedsatt njurfunktion, allmän sjukdomskänsla, infektioner i huden med hudavlossning, slemhinne- och hudinflammation med hög feber.

Om du får en infektion med symtom som feber med kraftigt försämrat allmäntillstånd eller feber med lokala infektionssymtom som ont i halsen/svalget/munnen eller vattenkastningsbesvär, ska du snarast uppsöka läkare så att man via blodprov kan utesluta en brist på vita blodkroppar (agranulocytos). Det är viktigt att du då informerar om din medicinering.

Vid tecken på oväntade blåmärken eller blödning ska läkare omedelbart kontaktas.

Behandling med Imurel kan ge håravfall, men håret kommer ofta tillbaka även om du fortsätter behandlingen med Imurel.

Är allmänt deppig och tycker synd om mig själv! Tror att det först nu som polletten trillat ner och jag har förstått min sjukdom och allvaret i den. En svacka har jag och ingen partystämning här inte. Tur att man ändå har familjen som ger en så mycket även om jag inte orkar till 100 % men gårdagens Mellofinal med mina små godingar lever jag på just nu när det känns tungt och att min äldsta blir 7 år på onsdag. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar